Utflykt till Skarhults slott och Wanås Konst

resa140913_3

Höstens medlemsutflykt i konstens och designens tecken gick i år till Skarhult slott utanför Eslöv, innan en lunch intogs på Ringsjö Krog & Wärdshus och avslutades på Wanås utanför Knislinge.

resa140913_1

En busslast full av medlemmar fick uppleva landets bäst bevarade renässansslott och utställningen ”Den dolda kvinnomakten”.

resa140913_2

I den detaljrika utställningen fick vi stifta bekantskap med femton slottsfruars liv från 1600-talet fram till våra dagar. Utställningen visas till och med den 21 september och kan varmt rekommenderas.

resa140913_3b
– Till Skarhults hushållsskola sökte sig många flickor för att lära sig bli ideala husmödrar, fick vi veta. Vill du veta mer om Skarhults slott och utställningen. rekommenderas ett besök på skarhult.se.

resa140913_6

Efter lunch styrde sedan bussen till Wanås Konst i Knislinge där gruppen fick en introduktion till såväl konsthall som park. Därefter passade vi på att beskåda UNVERGESSEN (Graf Spee III) med verk av Juan Pedro Fabra Guemberena, Carl Michael von Hausswolff samt Jan Håfström i konsthallen. I det mindre rummet sågs även grafik av Helene Billgren. Många passade därefter också på att gå en lång promenad i området för att beskåda samlingarna som finns utställda.

resa140913_7

resa140913_5

resa140913_4

resa140913_8
Så sätter vi punkt för ännu ett fint arrangemang. Välkomna nästa gång det beger sig!