SKULPTUR – FOTO – MÅLERI visas 28 april – 10 juni

Poster-Skulpt_foto_maleri   LenaC Foto: Bert Lundqvist  ThomasHFoto: Cajsa Ernholdt   ChristelJFoto: Ole Jais

Lena Cedergren, Thomas H Johnsson och Christel Jönsson ställer ut. Till utställningen arrangeras även ett antal onsdagsprogram som startar klockan 18.30.

Dessa är:
2 maj – Lena Cedergren, föredrag
9 maj – Konstfilm, Hertha Hillfon och Marianne Lindberg De Geer
16 maj – Filmvisning, Thomas H Johnsson
23 maj – Konstfilm, Konstnärinnan på avd 22
30 maj – Workshop, Konstnär Christel Jönsson

Entré: 20 kronor under dagtid. Fritt för medlemmar.
Vid onsdagsprogrammen den 2/5, 16/5 samt 30/5 50:- respektive 30:- för medlemmar.

Om konstnärerna
LENA CEDERGREN

Djur har alltid varit huvudtemat i Venbon Lena Cedergrens skapande.
– Jag blir ofta inspirerad av profilen, det blir ett slags porträtt; en skildring av individen eller en händelse, säger hon och menar att skulpturen ska inte betraktas i glasade bokskåp.
– Att locka betraktaren att ta i och beröra skulpturen är viktigt, för det är genom handens ständiga beröring som patina uppstår – och åldrandet blir vackert.

THOMAS H JOHNSSON

Längtan efter att tillhöra en flock och att följa en ledare sträcker sig långt tillbaka. Än idag låter vi oss villigt anpassas.
– Jag bär ett minne från min första skoldag, som soldater blev vi uppställda på led och skulle marschera efter fröken in i klassrummet.
Obehagkänslan av att tvingas följa en auktoritet övergav mig aldrig. I den stunden lovade jag mig själv att lyssna inåt och att alltid försöka gå min egen väg,
 säger fotografen från Landskrona.
– Det är inte enkelt. Den som trotsar eller bryter mot normen riskerar att uteslutas ur flocken och förvisas till samhällets skuggsidor.

CHRISTEL JÖNSSON

Christel Jönsson har sin ateljé söder om Viken. Konstnärinnan har alltid flera saker på gång samtidigt. Därför nöjer hon sig inte bara med att visa målningar i konsthallen. Med sig har hon en film och kommer även att hålla i en workshop.
– Mannen på filmen anger tonen. Han bär sin tunga börda helt utan ansträngning;  omsluten av det vackra vattnet. Detta kan man se som en metafor för livet, säger hon.
– I mina målningar kan du gå in i olika berättelser och söka efter sammanhang. Samtidigt är min avsikt att få fram denna ton av att vara omsluten och buren; lågfrekvent och knappt hörbar.

Arrangör: Landskrona konstförening