KONSTOFORM – utställningen visas 29 oktober-11 december

konstoform_liten

Välkommen till Landskrona konsthall

KONSTOFORM – utställningen visas 29 oktober-11 december.
Invigning kl 14 av arkitekten Fredrik Von Platen, Kulturcentrum i Ronneby.

Källemo och Sven Lundh visar i samarbete med Landskrona konstförening upp några av sina och Nordens främsta formgivare och konstnärer på Landskrona konsthall. En utställning med objekt som ligger i gränstrakterna mellan konst och möbler. Utställningen visar bl.a. några helt nya objekt och installationer som aldrig tidigare visats.

Medverkande:
Jonas Bohlin, Sverige
Per Inge Björlo, Norge
Marie Louise Ekman, Sverige
Sigurdur Gustafsson, Island
Rolf Hanson, Sverige
Anna Kraitz, Sverige
Johan Linton, Sverige
Björn Norgaard, Danmark
Mats Theselius, Sverige
Fredrik Wretman, Sverige

Arrangör: Landskrona Konstförening – Konsthallens vänner

Utställningen presenteras i samarbete med Källemo.
Öppet tis 13–17, ons 15–20, tors–sön 13–17.
Entré 20 kronor (medlemmar fritt)

Prislistan
På allmän begäran lägger vi här ut prislistan på de objekt som är till salu under KONSTOFORM. Vi vill också göra er uppmärksamma på att medlemmar har 5 % på utställda objekt som är till salu.

Ladda ner prislistan i PDF-format.

Onsdagskvällar
– Ladda ner onsdagsprogrammet som en utskiftsvänlig PDF.

Under visningsperioden kommer vi på onsdagskvällar med start klockan 18.30 erbjuda intressanta föreläsningar och filmvisningar enligt följande program:

2 november – Äventyr i designvärlden
Samtal mellan Karin och Erik Lundh från Källemo om bedömningar och beslut kring att ta fram en ny modell.

9 november – Föredrag av Mats Theselius
Framträdande av formgivaren Mats Theselius som berättar om sitt sätt att arbeta med formgivning. Flera av Mats Theselius modeller ingår i utställningen KONSTOFORM.

16 november – Filmvisning – Att göra något verkligt
Vera Nilsson (1888-1979) är en outsider och solitär i den svenska 1900-talskonsten, egensinnig och självständig, orädd och färgstark. Med obändig uttrycksvilja och kompromisslös inlevelse speglade hon människans livsvillkor och förkroppsligade den stora konstens förening av färg, ljus och form Regi Lars Lambert, 1993, 34 min.

23 november – Föredrag av Johan Linton
Föredrag av arkitekten Johan Linton om tillkomsten av vilfåtöljen Caravaggio för Källemo och som ingår i utställningen KONSTOFORM. Arkitekt, civ. ingenjör i teknisk fysik tekn lic. i arkitekturens teori och historia, Chalmers. Arbetar nu med en doktorsavhandling om Le Corbusier.

30 november – Filmvisning – Carl Larsson själv
Bilder och ord av Carl Larsson ur hans livs album, 1853-1919. Det är Carl Larsson själv, som här står för både bild och ord – han var målande också som skribent. Många blev överraskade och gripna av uppriktigheten i hans memoarbok ”JAG”. Carl Larsson berättar där om sin hårda barndom, om striderna kring konstnärsoppositionen på 1880-talet, om sin väg i konsten, om vänskapen med Ernst Josephson, August Strindberg m.fl. Texten läses av Percy Brandt. Regi Göran Guner, 1986, 47 minuter.

7 december – Filmvisning – Bror Hjort / konsten är kärlekens facit
1994 var det 100 år sedan Bror Hjort föddes (1894-1968). Under året ordnades en rad utställningar med denne 1900-talsklassikers konst: Skulptur, måleri, teckningar. Mycket i Bror Hjorts konst är sensuellt och tillgängligt. Men det betyder inte att hans väg till uttrycket var lättfunnen eller så lekfullt enkel och folklig som det kan tyckas. Han öste ur barndomens minnen, ur sin lust till livet och kärleken. Det var dock ofta många överväganden, skisser, studier och förkastade förslag innan han kände sig nöjd med sitt verk. Han var intellektuell och djupt bevandrad i konsthistorien, litteraturen och musiken. Erkännandet av hans konst kom inte förrän han närmade sig de femtio. Nu räknas han till de verkligt stora i vårt sekels svenska konst. Regi Göran Gunér, 1994, 30 min.

Välkomna!

konstoform_skylt

Tack till våra sponsorer:
Alfdex AB • Avena Revision AB • Handelsbanken • Kostallet Design AB
Landskrona Direkt • magasin A arkitekter • Mazars SET Revisionsbyrå AB • Nordea Omsorg & Inredning AB • SEB • Spets AB • Svensk Fastighetsförmedling