Ulrica Hydman Vallien – En Paradisattack

Landskrona konstförening presenterar Ulrica Hydman Vallien – En Paradisattack.

Se utställningen på Landskrona konsthall från 30 september till 3 december 2023.

Invigning: lördag 30 september kl 13.00 av Staffan Bengtsson som är curator av utställningen.

Ulrica Hydman Vallien (1938–2018) var en svensk konstnär.

Ulrica var en allkonstnär – en folkkär konstnär. Hon inledde sin karriär efter Konstfack som målare och keramiker på 1960-talet. Tio år senare blev hon knuten till Åfors glasbruk där hennes egensinniga formspråk, ofta med ormar och tulpaner, blev en framgångssaga för både henne och Kosta Boda.

Vid sidan av sin karriär som glaskonstnär och formgivare har hon även skapat målningar, teckningar, akvareller och textilier med karaktäristiska motiv och smyckat allt från kristallvaser till brittiska jetplan.

Utställningen på Landskrona konsthall visar ett axplock ur hennes 60-åriga yrkesverksamhet inom måleri, teckning, keramik, textil och glas. Curator, Staffan Bengtsson.

Öppettider

Tisdag–söndag kl. 12.00-17.00.
30 september – 3 december 2023.

Entré

Entré: 50 kr, medlemmar gratis.

Arrangör

Landskrona konstförening