Svart på vitt i bild

Styrelsen har nu så smått börjat summera årets SVART PÅ VITT.
Ekonomiskt har vi gått runt och besöksmässigt är vi nöjda.
Att vi i år hade fler sökande gladde oss och visar att teckningen fortsatt står högt i kurs bland landets konstnärer.
Här kan du nu se lite bilder från årets upplaga av SVART PÅ VITT.

Svart på Vitt firade 2013 45 år!
Förmodligen var det Sveriges äldsta teckningstriennal som 2013 arrangerades för 15:e gången. Samtidigt firade Landskrona konstförening 80 år vilket gör oss till en av Sveriges äldsta konstföreningar.

Landskrona konsthall är i vårt tycke, Sveriges vackraste. Den ritades av arkitekterna Sten Samuelsson och Fritz Jaeneke inför stadens 550-års jubileum 1963. Den firar 2013 50 år och Landskrona stad firar 600 år.
Med andra ord ett år i firandets tecken!

Med anledning av detta bjöd vi i samband med vernissagen också in till en jubileumsfest i konsthallen på kvällen den 20 april. Alla som var där var överens, vilken fantastisk lokal att visa utställningar och ha en fest i.
Succén var ett faktum.

sv5

Juryn till 2013 års Svart på Vitt utgjordes av Per Rossling,ledamot Landskrona konstförening, Art Director, Borstahusen Kommunikation AB, Karin Lundh, vice ordförande Vandalorum, vice vd Källemo AB, ordförande Stiftelsen Smålands Konstarkiv samt Helena Roos, konstnär.

sv6

Sekretariatet hade tungan rätt i mun och var såväl noggranna som strukturerade.

sv7

177 verk av 73 konstnärer valdes ut och hängdes på plats i konsthallen av Landskrona konstförenings styrelse. Här representerade av ledamot Per Rossling och ordförande Mia Widell.

sv8

Den 20 april flödade solen över konsthallen och föreningen bjöd in till vernissage.

sv9

Besökande konstnärer försågs med guldstjärnor av den tidigare läraren Lennart Landin, ledamot i föreningens styrelse.

sv10

Mia Widell, ordförande i Landskrona Konstförening, för dagen klädd i en tjusig svartvit 60-tals inspirerad klänning, presenterade tillsammans med konstnär Berit Fradera föreningens stipendiat, Elisabeth Widmark som erhöll ett diplom och 10 000 kronor.

sv11

Nyfikenheten på stipendiaten Elisabeth Widmarks verk var av förklarliga skäl stor. Nära nog 400 personer sökte sig till Landskrona konsthall denna ljuvliga vårlördag för att få en första titt på Svart på Vitt. Vill du se mer av Elisabeth Widmarks teckningar rekommenderas ett besök på http://elisabethwidmark.wordpress.com/

sv12

Direkt efter invigningen av utställningen gjordes konsthallen om till en fantastisk festlokal.

sv13

Ingrid Söderberg hade dukat upp en läcker och enastående vårbuffé till jubileumsfesten.

sv14

”Sandra och killarna” underhåller med sköna jazzpärlor

sv15

Under Vår Kulturnatt den 10 maj ansvarade Landskrona Konstförening för programmet i konsthallen och här lät vi besökarna prova på ”drop-in kroki”.

sv16

Till vår stora glädje gästades vi då också av vår stipendiat Elisabeth Widmark som satt sig på tåget från Umeå för att komma ner och möta den skånska våren och bekanta sig med Landskronas vackra konsthall.

sv17

Under utställningstiden bjöds det också på flera olika onsdagsprogram. Bland annat var representanter från Laholms Teckningsmuseum nere och berättade om sin verksamhet.

Även om det organisatoriskt och inte minst registreringsmässigt varit ett tufft arbete med Svart på Vitt 2013 så lär vi återkomma igen 2016 med en ny teckningstriennal.