På tur bland trädgårdar och konst

Blekinge – Sveriges trädgård – men rejäla punschverandor,

Lördagen den 13 maj kom våren för att inte säga försommaren med besked. Landskrona konstförening hade passande nog valt att förlägga en resa i konstens, arkitekturens och naturens tecken till Sveriges trädgård, Blekinge, denna ljuvliga dag.

En fullsatt buss fick vara med om en minst sagt späckad tur till Sölvesborg, Karlshamn, Ronneby och Karlskrona innan man till kvällningen åter rullade in i Landskrona.

Åter hade vi förmånen att lyssna till Thomas Kjellgren som vi hämtade upp vid Tingshuset i Sölvesborg. Huset, ritat av Erik Gunnar Asplund betraktas idag som en av svensk arkitekturhistorias riktiga pärlor och lockar till sig intresserade besökare från hela världen. En specialvisning för Landskronasällskapet företogs och uppskattades mycket.

En riktig pärla skulle Martinssonska Gården i Karlshamn visa sig vara.

Skulptören Johnny Martinsson tog i mot oss och bjöd först ut till den fantastiska trädgården innan en rundvandring vidtog. Här hade vi kunnat stanna åtskilliga timmar men programmet var tajt och bussen styrde mot Ronneby och förbi idylliska blekingska trävillor innan Villa Vassen i Ekenäs, nåddes. Här intogs en uppskattad specialkomponerad lunch.

Mätta och belåtna stod sedan Ronneby Kulturcentrum och konsthall på programmet. Här mötte Fredrik von Platen upp, arkitekt och ordförande i Ronneby konstförening. I det som en gång varit Kockums emaljeringsverk fanns nu en imponerande utställningslokal där verk av Ludvig Ödman och Lasse Skarbovik beskådades.

Sista stoppet gjordes i världsarvet och Örlogsstaden Karlskrona.
Visst fick han något fuktigt i ögat, föreningens vice ordförande?
Hur som helst, här skulle två besök göras.

I den tidigare biosalongen som idag inhyser Karlskrona konsthall fick vi ta del av Helmtrud Nyströms måleri och Elisabet Svensson skulpturer. Den observante resenären kunde faktisk skåda just Elisabet Svensson påtande i sin trädgård när vi körde genom Sölvesborg.

Resans sista besök satte myror i huvudet på många av resenärerna. Det privata konstmuseet ”The Kulenovic Collection” i Vattenborgen på Stortorget mitt i centrala Karlskrona öppnade sina portar enkom för oss. Fredrik von Platen gav en bakgrundshistoria så häpnadsväckande att ett filmmanus inte kan vara långt borta.
Vattenborgen som är en del av Karlskrona världsarv bjöd enligt samlingens företrädare på plats på verk av da Vinci, Rembrandt, van Gogh, Matisse, med flera. Om detta tvistades det på hemresan enda till rastplatsen i Norje/Pukavik där kvällsbaguetterna fick tysta mun.

Ytterligare en intensiv och minnesvärd konstresa var avklarad.
Missa inte nästa konstresa som till hösten 2017 går till Jylland!

I Sölvesborg anslöt Thomas Kjellgren med hustru Cecilia och grannar som de är med med Listers Härads Tingshus är det svårt att tänka sig ett par mer pålästa guider.

Martinssonska Gården i Karlshamn rekommenderas varmt.

I de elva rummen kunde man njuta av skulpturer av Jonny Martinsson men också av verk av hans kamrater Thure Wahlström, Oscar Wickström och Per Serre.

Lunchpaus!

Ronneby Kulturcentrum – Konsthall, tidigare Kockums emaljeringsverk upptar mer eller mindre ett helt kvarter i centrala Ronneby.

Loading Faces av Lasse Skarbovik.

Ludvig Ödman visade många spännande skulpturer.

The Kulenovic Collection. Fredrik von Platen guidade.