Konstresa till Danmark

På Nivaagaards Malerisamling beskådar vi den första stora utställning i Danmark om den inflytelserike, engelske konstnären William Morris (1834-1896).

Välkomna på en ny dagsutflykt i konstens tecken till Danmark med Landskrona konstförening lördagen den 11 maj 2019!

Med på resan även denna gång har vi vår uppskattade ciceron Thomas Kjellgren, konstvetare, tidigare chef för Kristianstad konsthall, författare med mera.

Nivaagaards Malerisamling
Förutom samlingarna är det framförallt två aktuella utställningar på museet som vi fokuserar på.

WILLIAM MORRIS – ALL MAKT TILL SKÖNHETEN!
Detta är den första stora utställning i Danmark om den inflytelserike, engelske konstnären William Morris (1834-1896). Morris revolutionerade brittisk design, och många känner till hans naturinspirerade, mönstrade textilier och tapeter som fortfarande är populära runt om i världen.

JULIE BOSERUP – PASSAGE
Med hjälp av historiska arkivbilder, landskapsmålningar och färgade ytor skapar Julie Boserup ett illusionsrum där inne och ute, det rumsliga och det oändliga möts. Hon har inspirerats av museets historia, den ursprungliga fasaden och den vackra konsten och naturen runt omkring.

Øregaard Museum
Øregaard öppnade som museum 1921. Samlingarna rymmer mer än 3 000 verk fördelat på danskt måleri och grafik från 1750 – 1950, samt möbler, silver och porslin från tiden omkring 1800, när huset blev byggt.

SALTO – STENTØJSMESTEREN
Den danske konstnären Axel Salto (1889–1961) är världsberömd för sittstengods. Med inspiration från naturen blev han en av de viktigaste förnyare av det keramiska media under 1900-talet. Utställningen visar keramik från 1920-talet till 1950-talet, från den tidiga orientaliska inspirationen till de senare skulpturala tolkningarna av naturens former och spirande krafter.

Sophienholm
Sophienholms ursprungliga byggnad är från 1768, uppförd av generalpostamtdirektør Theodorus Holm och uppkallades efter hans hustru Sophie Holm på ett landställe avstyckat från Frederiksdals slott. Men det är en senare hustru, Constantin Bruns hustru Frederikke Brun, som är den person som tydligast har satt sin prägel Sophienholms historia. Och som resulterat i att Sophienholm i dag betraktas som en av de förnämaste representanter för danskt salongsliv under 1800-talet.

FYNSK FORÅR
Den Fynske Vårutställningen startade 1929 och firar i år 90-årsjubleum. I många år bestod gruppen uteslutande av fynske målare, men drog sig snart till sig konstnärer från hela landet och även utlandet. Några av dessa är Emil Nolde, Käthe Kollwitz och Pablo Picasso.
Utställningens ambition är att visa spännvidder mellan olika konstnärer, konstnärssammanslutningsmodeller till att visa hur de årliga utställningarna framstår som både levande och nyskapande.

ARKEN Museum for Moderne Kunst
ARKEN invigdes 1996 och är ett av Danmarks nyaste konstmuseer. Det blev den unge arkitektstuderande Søren Robert Lund som överraskande vann arkitekttävlingen med en dekonstruktivistisk museibyggnad, placerad i landskapet som ett gigantiskt strandat skepp.

FORUNDERLIGE FORTÆLLINGER
Hur förhåller vi oss till krig, kärlek och identitet?
Var går gränsen mellan det groteska, roliga och allvarliga?
Vad och när är något konst? Verk från Arkens samling utfordrar våra vanligaste invanda tankemönster. De medverkande konstnärerna förhåller sig i olika material; erbjuder nyanserade och kontrastfulla vinklar och undersöker aktuella ämnen som maktstruktur, naturförändringar, digitalisering och konstens roll i samhället.

PATRICIA PICCININI – EN KÆRLIG VERDEN
Det är magiskt, det är lockande, det är störande och det är bisarrt. Patricia Piccininis (f. 1965) säregna värld bjuder på en helt unik upplevelse. Denna iscensatta och stämningsmättade utställning utvecklar den australienska konstnärens praxis i all hennes bredd med video där små och stora hyperrealistiska skulpturer och installationer ingår.

Utställningen inviterar publiken med på en förunderlig resa genom en rad livaktiga scener där ett hybrid skapande integrerar i olika vardagliga situationer. I hennes lekfulla och gränsöverskridande universum har digitala och bioteknologiskamöjligheter format nya hybrida livsformer.

*****

o 08.30 avresa från Landskrona station
o 09.10 – 09.30 Helsingborg – Helsingör med Tycho Brahe. (Går bra att ansluta på färjan.)
o 10.00 – 10.25 Fika utanför bussen
o 10.25 – 11.10 Nivaagaards Malerisamling
o 11.45 – 12.30 Øregaard Museum, Hellerup
o 12.45 – 13.45 Lunch: Skogshoved Il Gabiano
o 14.10 – 15.00 Sophienholm, Kgs. Lyngby
o 15.40 – 17.00 Arken, Ishög. (här finns tid för en fika på egen hand)
o 17.15 – Hemresa via Malmö (och Hyllie station om behov finns.)
o Ca 19.15 Åter Landskrona station

Pris 1 100 kr för medlemmar Lkf (övriga 50 kr extra) inkl. buss, färja, broavgift, dansk vägskatt, fika, fyra entréer, guidningar, lunch och förfriskningar (vin, vatten, tilltugg på hemfärden). Priset gäller vid minst 40 anmälningar.

Lunchen består av: (Anges i samband med anmälan, även dryck.)

*Alternativ 1: En halv ugnsbakad kyckling, pommes, mix sallad och dressing.

*Alternativ 2: Två friterade fiskfilé, pommes, mix sallad och remulad.

Dryck: 1 glas öl eller 1 glas rött eller vitt vin eller sodavand

Förfrågningar och anmälningar snarast till Landskrona konstförenings ordförande Mia Widell på e-post mia@landskronakonstforening.se.

Inbetalning på Bankgiro 183-9828. OBS! Betala inte in förrän vi vet att resan bli av.

OBS! Begränsat antal platser – Först till kvarn!

Passa på att värva en vän – Du får en trisslott.