Följ med på höstens konstresa

Välkomna på en ny dagsutflykt om KONST OCH DESIGN med Landskrona konstförening lördagen den 13 september 2014. Denna gång går bussen först till Skarhult slott utanför Eslöv, därefter en lunch vid Ringsjön innan vi fortsätter till Wanås slott, utanför Knislinge.

Skarhult slott – Den dolda kvinnomakten

skarhult

Historien blir levande igen
Med utställningen öppnar ett av Sveriges bäst bevarade renässansslott första gången någonsin för allmänheten. Utställningen Den dolda kvinnomakten visar i rik detalj femton slottsfruars liv på plats i de salar kvinnorna byggt, verkat och dött i. Kvinnornas liv och strävan spelas upp i närbild. Dessa kvinnor har genom eget mod, handlingskraft och ambition avgjort slottets historia. Nu blir de levande igen.

Kvinnorna hade makt
Om detta berättar universitets- och skolundervisningen lite eller ingenting. Därför likställer många fortfarande Sveriges historia med mäktiga män – från Per Albin Hansson via Karl XIV Johan, Carl von Linné och Axel Oxenstierna till Sten Sture och Ansgar. Eftersom kvinnors namn sällan hittas i historiska dokument som avtal och ägarlängder har dagens syn på historiens kvinnor kommit att präglas av en grundläggande missuppfattning: att kvinnor saknade makt. Men i verkligheten utövade kvinnor ofta makt, stor makt – över gårdar, han-delshus och till och med hela riket. Halva Sveriges historia är anonym. Fram till nu.

kvinnomakt

Wanås Konst 2014 – Dansa Skulptur

Sedan 1987 har över 250 konstnärer ställt ut på Wanås – Årets utställningar bygger högt, tar plats och utmanar – hur är vår vardag koreograferad?

wanas1

Parken och Filmrummet – Dance Me Molly Haslund, Christian Jankowski, Tadashi Kawamata, Sigalit Landau, Skånes Dansteater, Rachel Tess och Salla Tykkä.

Konsthallen – UNVERGESSEN (Graf Spee III) Juan Pedro Fabra Guemberena, Carl Michael von Hausswolff, Jan Håfström
Konsthallen – FOR GOOD AND FOR BAD Helene Billgren Grafikens Hus c/o
Barnboken – Hur man blir en sten Klara Kristalova och Martina Lowden
Parken – Interlettre Carl Fredrik Reuterswärd
Caféet – Frön Elna Jolom

wanas2
Carl Fredrik Reuterswärd – Interlettre 1984-85

************************************************************************************
PROGRAM FÖR DEN 13 SEPTEMBER

• 10.00 – Avfärd med bekväm turistbuss från Kasernplan i Landskrona.
  • 10.40 – Ankomst Skarhult Slott. En stående kaffe/dryck utanför bussen.
  • 11.00 – (De öppnar då.) Guidning till ca 12.30. (Inte särskilt handikappvänligt)
  • 12.45 – Resa mot Ringsjön och lunch på Ringsjö Krog & Wärdshus.
  • 13.10 – Lunch med insjöutsikt
  • 14.10 – 15.10 Resa till Wanås. Förfriskningar på bussen.
  • 15.30 – 16.00 Guidning. Kort introduktion om Wanås
  • 16.00 – Egen rundvandring i mer eller mindre samlad trupp – eller som man vill.
  • Ca 17.30 – Hemfärd. Förfriskningar på bussen.
  • Ca 19.15 – Beräknad ankomst Landskrona.

Pris 600 kr (för medlem) inkl. buss, entréer, egna guidningar, lunch och förfriskningar (vin, vatten tilltugg).
Lunchen (värde >125 kr) består av bröd, vatten, ångad kummel med säsongstillbehör och kaffe. Den som önskar starkare än vatten – beställer och betala detta själv. Förfrågningar och anmälningar snarast till Landskrona konstförenings ordförande Mia Widell på telefon 0708 24 34 11, men helst e-post till mia@landskronakonstforening.se samtidigt med inbetalning på Bankgiro 183-9828. Det är bokat två guider på Skarhult så länge, därför är det bra om anmälningar kommer in bums …

OBS! Begränsat antal platser – Först till kvarn – Medlemmar har förtur.
Passa på att värva en vän – Du får en trisslott!