Berit Fradera guidade runt bland teknikerna

Tusch är vanligtvis en svart ogenomskinlig vätska vilken används till teckning och kinesisk kalligrafi. Tuschet tillverkas av pigment, för det mesta sot, till exempel kimrök, som har emulgerats i vatten. Tusch säljs också som stänger som måste rivas mot en speciell rivsten tillsammans med vatten. Här visar Berit Fradera hur det går till.

Torsdagsprogrammet med konstnär Berit Fradera, som guidade runt besökarna bland teckningarna och med stor inlevelse berättade om de olika teknikerna som finns representerade i Svart på Vitt, blev minnesvärd.

Rundturen bjöd på livliga diskussioner kring material och teknik. Mycket tack vare att det i publiken fanns några riktig vassa konstnärer som med stor ödmjukhet också bjöd på sitt kunnande.

En på det hela mycket trevlig kväll i Landskrona konsthall där Berit Fradera på ett pedagogiskt vis bjöd på en lärorik visning. Eller som en av besökarna uttryckte det:
– Svart på vitt är svårare än vad man tror och det jag ser är inte vad du ser. High five, sa hunden med tassen i vädret. Svårare än så är det inte.

Kommande Kulturtorsdag. Den 2 juni klockan 18.30 är det prova-på-kroki med konstnären Inga Björstedt på Landskrona konsthall. Gratis för medlemmar i Landskrona konstförening, 50 kr för icke-medlemmar (material ingår).

Svartvitt_triple2

Detaljer ur teckningar där teknikerna skärskådades.

Svartvitt_triple1

I mitten en detalj ur en av Berit Fraderas tre teckningar i utställningen.