Höstens konstrunda

Välkomna på en ny dagsutflykt om KONST OCH DESIGN med Landskrona konstförening lördagen den 14 september 2013. Denna gång går bussen till Ljungbergmuseet i Ljungby och Vandalorum i Värnamo.

vandalorum_mats

Vi besöker Mats Theselius Universum (15 juni ‐ 22 september). Utställningen visas i Vandalorums största hall. I ett skulpturalt arkiv välkomnas besökaren att ta del av Theselius monumentala samling av fantasieggande föremål från olika delar av världen. Utställningen presenterar även tolv av de projekt Theselius är mest känd för: Eremitens koja, skåpet National Geographic, fåtöljerna Bruno och Hommage à Sigurd Lewerentz, Bengt & Elisabeths kryddhylla samt toffeln Brogues. De presenteras som fallstudier, tillsammans med de föremål som varit viktigast för Theselius i varje skapandeprocess. (Guidning)

Vi tittar även på Karin Lindbloms sköna skulpturer som visas på Smålands Konstarkiv Vandalorum.(Guidning)

vandalorum

VANDALORUM ‐ Centrum för Konst och Design i Värnamo ‐ och som invigdes 2011 är resultatet av Sven Lundhs (Källemo) mångåriga strävan och envishet.

RENZO PIANO, arkitekten bakom Vandalorum, värderar Platsen högt. Den plats där hans arkitektur ska vara en del av framtiden. Han värdesätter och låter sig inspireras av de lokala materialen och byggnadsteknikerna. Därför är hans museer inte baserade på en förutfattad idé utan ”växer upp ur marken”.

Innan vi kommit fram till Vandalorum görs ett stopp på LJUNGBERGMUSEET i Ljungby som visar en stor del av Sven Ljungbergs och Ann Margret
Dahlquist‐Ljungbergs teckningar, målningar, grafik och böcker.

Museet ägs och drivs av Sven och Ann Margret Dahlquist‐Ljungbergs stiftelse. Sonen, konstnären och arkitekten Pontus Ljungberg har ritat byggnaden åren 1990 och 2002. (Guidning)

HÅLLTIDER FÖR KONSTRESAN

• 09.30 ‐ Avfärd med bekväm turistbuss från Kasernplan i Landskrona.
  • 11.00 ‐ Ankomst Ljungbergmuseet: fika, guidning av samlingar och egen tid för utställningen PORTRÆT Nu!
  • 13.00 ‐ Avresa mot Vandalorum i Värnamo.
  • 13.30 – Lunch på Restaurang Syltan på Vandalorum.
    Här serveras kreativt tillagad, urgod mat till förvånansvärt anständiga priser.” (135 kr – 165 kr)
  • 14.30 – 15.30. Guidning av utställningarna Mats Theselius och Karin Lindblom. Därefter egentid för betraktelser, shopping i butiken och fika etc. Vi samlas i entréhallen före avfärd.
  • 16.30 ‐ Hemfärd. Förfriskningar i bussen.
  • Ca 18.30 ‐ Beräknad ankomst Landskrona.

Arrangemanget kräver minst 20 anmälningar, men den bekväma bussen tar många fler. Pris 550 kr (Inkl. buss, fika i Ljungby, entréer, egna guidningar och förfriskningar.) Icke medlem betalar 650 kr. Lunch betalar var och en för sig.
Intresseanmälan, annan påstigning, förfrågningar etc. snarast eller senast den 30 augusti till Landskrona konstförenings ordförande Mia Widell på telefon 0708 24 34 11, men helst e-post till
mia@landskronakonstforening.se

Betalning sker till Bankgiro 183‐9828