Elisabeth Widmark årets stipendiat

diplom

Ett stort grattis till Elisabeth Widmark, årets stipendiat på Svart på Vitt. Motiveringen löd: Hennes bilder är skickligt gestaltade – förtätade ögonblick.
Tyvärr hade Elisabeth som kommer från Holmsund utanför Umeå någon möjlighet att ta sig till konsthallen men nedan följer Berit Fraderas tal till henne och oss som konstförening.

”Teckningen är bildkonstens centrallyrik, ofta lite styvmoderligt behandlad. Landskronas konstförening håller dock fanan högt med en kvalitetsutställning av endast teckningar, Svart på Vitt, vart tredje år. Jag tror, det är den enda teckningsutställningen i hela landet, som fortfarande återkommer regelbundet, sedan Unga Tecknare på Nationalmuseum lades ned för många år sedan. Nordisk teckningstriennal i Skellefteå har väl också lagt av.

Jag känner mig hedrad över att få överräcka priset till årets stipendiat Elisabeth Widmark, en värdig pristagare från norr, Holmsund utanför Umeå, vilket visar vilket intresse denna unika utställning har över hela landet. Jag gratulerar denna fina tecknare som med en nästan surrealistisk och samtidigt realistisk blyertsteknik stilla och ömsint berättar om utsatthet och ensamhet.”