Inbjudan till Svart på Vitt 2016

SvartVitt16e_ad_inbjudan

INBJUDAN

Härmed inbjuds alla i Sverige bosatta konstnärer att ansöka till Svart på Vitt 2016. Utställningen kommer att presenteras på Landskrona konsthall 16 april – 5 juni 2016.

Svart på Vitt är en jurybedömd utställning och avser endast original i svart och vitt med tekniker i t ex blyerts, kol, krita, tusch, tråd etcetera. OBS! Kulörta färger får inte förekomma.

Svart på Vitt 45 år! Sveriges äldsta teckningstriennal arrangerades första gången 1971. År 2016 arrangeras den 16:e gången.

Landskrona konsthall, som sägs vara Sveriges vackraste, ritades av arkitekterna Sten Samuelsson och Fritz Jaeneke inför stadens 550-års jubileum 1963 då konsthallen fylldes med svensk design.

Stipendium
Landskrona konstförening kommer att dela ut ett stipendium på 10 000 kronor till en av de antagna konstnärerna. Stipendiaten utses av Landskrona konstförenings styrelse, vars beslut inte kan överklagas.

Anmälningsavgift och insända verk
Anmälningsavgiften på 400 kronor till Landskrona konstförening bankgiro 183-9828, anmälan och kopior av verken skickas senast fredagen den 4 mars 2016.

Anmälan (fotografi av konstverk och anmälningsblankett)
Anmälan måste innehålla fotografier/eller kopior av minst två och högst tre olika konstverk.
OBS! Dölj signaturen vid fotografering av konstverken.
Fotografierna/eller kopiorna av konstverken skickas senast fredagen den 4 mars 2016 tillsammans med två ifyllda anmälningsblanketter till nedanstående adress. Anmälningsblankett kan laddas ner på www.landskronakonstforening.se – under fliken Svart på Vitt.

Storlekar
Foton eller kopior i A4- eller A3-format. På baksidan anges konstnärens namn, teknik, originalstorlek, titel och nummer enligt anmälningsblanketten.

Juryn består av:
Ordförande: Thomas Kjellgren, konstkritiker.
Ledamot: Inga Björstedt, konstnär.
Ledamot: Per Rossling, AD Landskrona konstförening.

Jurybedömning och beslut
Minst två konstverk (av högst tre inskickade) måste godkännas och antas av juryn för att delta i utställningen. Alla anmälda konstnärer meddelas om juryns beslut senast måndagen den 28 mars.

Gällande antagna originalkonstverk
Samtliga antagna konstverk ska förses med en passepartout med yttermåtten 50 x 70 centimeter, stående eller liggande. Andra yttermått godkänns inte.
Konstverken får inte vara inramade eller försedda med upphängningsanordningar.
Verken kommer att visas oinramade. Därför är det viktigt att konstverken är väl fixerade och monterade på kraftig kartong för att inte riskera att bli skadade under utställningstiden.

Antagna originalbilder skall skickas till Landskrona konstförening senast tisdagen den 5 april.
OBS! Inlämning av antagna konstverk kan även ske torsdagen den 7 april.
på Landskrona konsthall klockan 17.00 – 18.00
Om de insända originalen väsentligen skiljer sig från juryns uppfattning om motsvarande foton, förbehåller sig Landskrona konstförening rätten att refusera dessa verk.
Det är önskvärt att insända konstverk är till salu. Landskrona konstförening kommer att köpa in konst för vinster till de årliga medlemslotterierna.

Vernissage
Vernissagen är lördagen den 16 april 2016 klockan 13.00 -17.00.
Invigning av utställning och utdelning av stipendium sker klockan 14.00.
Ni bjuds på brunch, alternativt efterfest.

Särskilda bestämmelser
Antagna konstverk får inte avlägsnas från Landskrona konsthall före eller under pågående utställning.

Fraktkostnader
Fraktkostnader för antagna konstverk till och från Landskrona konstförening (alternativt konsthallen) bekostas av konstnären. Efter utställningens slut, söndagen den 5 juni, kan utställda konstverk som inte är sålda avhämtas mellan 17.00 och 18.00.
Ej avhämtade verk returneras mot postförskott på fraktkostnaden.

OBS! Konstverk som återsänts, men som inte hämtats ut tillfaller Landskrona konstförening efter två månader.

Försäkring
Konstverken är försäkrade under utställningstiden. Transportskador eller risker utöver vad försäkringen omfattar tar Landskrona konstförening inget ansvar för.

Provision
Landskrona konstförening tillgodoräknar sig en provision av 30 % på katalogpriset vid all försäljning.

Hjärtligt välkommen med din anmälan!
Anmälan/antagna verk skall skickas till följande postadress:
Landskrona konstförening
c/o Mia Widell
Vasagatan 34
261 36 Landskrona

Landskrona konstförening för anmälningsavgift, bankgiro 183-9828
Stötta gärna Landskrona konstförening med ett medlemskap 250 kr/år, plusgiro 14 07 36–0

Föreningens hemsida: www.landskronakonstforening.se
E-post: info@landskronakonstforening.se
Besök oss på Facebook: www.facebook.com/landskronakonstforening/

Ladda ner:
Anmälningsblankett som PDF
Inbjudan till Svart på Vitt som PDF

Landskrona konsthalls öppettider
Måndag stängt.
Tisdag, onsdag, fredag – söndag 13.00 – 17.00.
Torsdag 15.00 – 20.00
www.landskrona.se/konsthall.aspx