Sommarens stora utställning i Landskrona konsthall

hett_format

HETT FORMAT – 15 JUNI – 18 AUGUSTI 2013

Det är med glädje Landskrona konsthall, som ett led i stadens 600-års firande, hälsar tolv unga svenska glaskonstnärer välkomna i utställningen HETT FORMAT.

Konsthallen ritades 1963 av Sten Samuelson och Fritz Jaenecke. De mest framträdande elementen i konsthallen är ytterväggarna av glas, en bärande konstruktion i betong och en glasrelief av Erik Höglund, den svenska glaskonstens nydanare. Vad vore då mer självklart än att under konsthallens 50:e år visa en utställning med några av de skickligaste och mest nydanande glaskonstnärerna i Sverige?

Landskrona konsthall välkomnar, tillsammans med Landskrona konstförening, Helena Kågebrand, Peter Hermansson, Morgan Persson, Markus Emilsson, Annika Jarring, Claes Uvesten, Nina Westman, Matilda Kästel, Markus Åkesson, Ditte Johansson, Micke Johansson och Gabriella
Eriksson – till 2013-års sommarutställning.

hett_format2

SOMMARPROGRAM PÅ LANDSKRONA KONSTHALL
Onsdagar kl 18.30
Fri entré

19 juni / Den nyöppnade utställningen HETT FORMAT visas av Birthe Wibrand,
konstintendent samt Mia Widell, ordförande i Landskrona konstförening. Därefter
visas filmen ”Erik Höglund – revolutionären på Boda” (58 min).

26 juni / Peter Hermansson, glaskonstnär och deltagare i HETT FORMAT berättar om sin konst, sina tekniker och inspirationskällor.

3 juli / Eva-Marie Hagström, VD på Målerås Glasbruk AB, berättar om brukets historia, nutid och framtidsvisioner. Målerås är ett privatägt glasbruk i Glasriket

10 juli / Gunnel Holmér, antikvarie, Sveriges Glasmuseum, Växjö berättar om glasets historia samt kommenterar fi lmen ”Sanden blev till glas” (15 min) där flera nu nerlagda glasbruk ingår.

17 juli / Föreläsning av Nina Westman, glaskonstnär och deltagare i HETT FORMAT, om hennes konstnärskap och glaset ur en performativ aspekt: dess sköra egenskaper, som symbol och som glödande lavaliknande massa på en scen. ”Life is like a glass – a glass is like life itself: a void that needs to be fi lled. I keep spilling red
wine on the carpet, but what the hell, I always wanted more life than I could handle”, Cassandra Ravenport,1974.

24 juli / Med sitt eget arbete som språngbräda resonerar glaskonsthantverkare Markus Emilsson, deltagare i HETT FORMAT, om möjligheten att utforska konst och konstigheter på sitt eget vis. Det blir ett samtal om glas, hantverk, konstprojekt och frågor om hur vi kan omfamna våra olikheter för att skapa spännande upplevelser
kring konst. Hur Fungerar Du Då?

31 juli / Filmvisning ”Glasformgivarna och brukspatronen” (58 min). Brukspatronen Erik Rosén var under 30 år VD för Kosta Boda, engagerade starka formgivare och tog det svenska glaset ut i världen.

7 augusti / Maja Heuer, museichef från The Glass Factory Boda. Maja berättar om studio- och konstglas, men även om verksamheten i Boda som öppnade i juni 2011.

14 augusti / I sitt föredrag berättar Matilda Kästel, deltagare i HETT FORMAT, om bakgrunden till sitt verk Åtråvärda objekt. Detta innefattar både den konstnärliga utgångspunkten och det praktiska arbetet bakom de faktiska föremålen. Förutom glaset och de tekniker som kopplas till det, visas en mängd skulpturala tekniker som också använts i arbetet. Det är en berättelse om den långa process som sällan syns i den färdiga utställningen.