Connecting 2011-2012 visas 30 juni -26 augusti.

connecting_collage

I sommar landar utställningen och det stora samarbetsprojektet mellan 40 professionella konsthantverkare i Tyskland, Norge, Danmark, Finland och Sverige i Landskrona. Åtta av KHVCs medlemmar från södra Sverige är utvalda att delta i och driva projektet. Projektet slår en bro mellan tradition och förnyelse och omfattar alla områden inom konsthantverket: föremål och installationer av keramik, glas, metall, trä, textil och papper.

I samband med utställningen kommer det under sju onsdagskvällar ges
föreläsningar med fokus på konsthantverk.

Onsdag 4 juli, kl 18.30 introduktion:
Om konsthantverk igår och idag!
Kerstin Wickman, professor em. i design och konsthantverk vid Konstfack, författare och föredragshållare med perspektiv på konsthantverkets utveckling i Sverige igår och idag.

Onsdag 11 juli – 8 augusti, kl 18.30
Fördjupning: vad ett verk kan berätta –
Om material, innehåll och process.
Tematiska rundvisningar i utställningen. Vid varje tillfälle blir det nedslag i ett antal verk med fördjupning
kring varje material: hur verken är utförda med fokus på innehåll, teknik och process. Vi ledsagas av
en yrkesutövande konstnär inom respektive material med möjlighet till frågor, samtal och diskussion.
Möjlighet till sittplats finns.

Onsdag 11 juli, kl 18.30: tema glas – Jonas Rooth

Onsdag 18 juli, kl 18.30: tema smycke/metall – Ulrika Swärd

Onsdag 25 juli, kl 18.30: tema textil – Linnea Blomgren/Sara Nyberg

Onsdag 1 augusti, kl 18.30: tema trä/papper – Toru Mörk Shingai

Onsdag 8 augusti, kl 18.30: tema keramik – Pernilla Norrman

Onsdag 15 augusti, kl 18.30:
avslutning: Om kvalitet i konsthantverket

Mårten Medbo, utbildad vid Konstfack, keramik och glas (1986-1992), verksam på Gotland. Sverigesförsta doktorand i konsthantverk vid Högskolan för Design och Konsthantverk, Göteborgs Universitet.

Föredragsserien genomförs med stöd från: Folkuniversitet, Landskrona stad, Region Skåne, Landskrona Konstförening,.K.H.V.C.