Pigg 85-åring firades på nya hotellet

Mia Widell utbringar en skål för det nya hotellet samt för Landskrona Konstförening 85 år.

Landskrona Konstförening är en av Sveriges äldsta konstföreningar. Under oktober månad firade vi 85 år!

Föreningen växer och blir fler för varje år, vilket är fantastiskt roligt. För att fira detta samt de 85 verksamhetsåren bjöds medlemmarna in till det nyöppnade Hotel Öresund Conference & Spa på Sofia Albertina Plats 5.

Hotelldirektör Göran Andersson hälsade tillsammans med föreningens ordförande Mia Widell välkommen till stadens nya destination.

Hotel Öresund Conference & Spa rymmer sju flexibla och effektiva konferensutrymmen med plats för 2 till 220 personer.Här finns 124 rum, varav 37 med balkong mot vattnet. Alla är dubbelrum och vissa är så kallade connecting rooms med dörrar emellan som erbjuder flexibla lösningar för både företag och privatgäster.
-Vi hade ritat in 125 rum, berättade Göran Andersson och avslöjade vad som hänt.
– Under byggets gång upptäckte vi att vi kunde sätta in en extra jacuzzi samt ytterligare en utomhuspool. Detta krävde i sig mer tekniskt utrymme varför vi fick offra ett rum.

De 50-talet närvarande medlemmarna behövde inte trängas i matsalen som har plats för upp till 250 gäster. Därtill finns en a la carte restaurang med stor uteservering mot vattnet.

Födelsdagssällskapet skålade i bubbel och avnjöt snittar innan det var dags att ta sig upp på översta våningen till hotellets Spa med utomhuspool, jacuzzi samt en rooftop bar med havsutsikt.

Hur är det då med konsten på hotellet?
– Jag hade faktiskt planer på att bli fotograf, avslöjade Göran Andersson som inte är en oäven hobbyfotograf.
– På våra väggar vill vi visa riktigt bra fotokonst. Vi är väldigt glada att kunna visa Håkan Elofssons tre danssviter; samba, flamenco och tango,berättade Göran Andersson.

I anslutningen till receptionen finns en lounge med bar för trivsamma möten. Här hänger också fyra bilder av Håkan Elofsson från New Delhi som är väldigt grafiska i sin form. Mest spännande och utmannade är dock de tre tjejerna som den smått legendariske flanörfotografen fångat utanför Bassy Clubs i Berlin sista burleskkväll i våras.

Rundvandringen gick mot sitt slut när den mycket trevliga kvällen skulle få ett abrupt slut.
Brandlarmet gick. En fläkt i köket var inte igång och stekosen visade vilket effektivt brandlarm och utrymningssystem som finns.

Medlemmarna minglade innan det var dags för en guidad tur.

I anslutning till den stora matsalen finns ett öppet kök.

Kvällsutsikt från den varma utomhuspoolen.

Håkan Elofssons fotografi från Bassy Club i Berlin hänger nu i loungen påHotel Öresund.

Ups… vi får ta och avsluta här, sa Göran Andersson och skyndade sig för att kontrollera varför automatlarmet löst ut.