Lars Agger årets stipendiat

Lars Agger årets Svart på Vitt stipendiat.

I samband med den välbesökta invigningen av Svart på Vitt i lördags fick konstnär Lars Agger ta emot Landskrona konstförenings stipendium på 10 000 kronor.

Landskrona konstförening delar i samband med teckningstriennalen Svart på Vitt ut ett stipendium på 10 000 kronor till en av de antagna konstnärerna. Stipendiaten utses av Landskrona konstförenings styrelse. 2016-års stipendium tillföll Lars Agger från Östansjö i Närke.

Mia Widell, ordförande i konstföreningen läste motiveringen:
”Lars Agger har använt sig av olika tekniker och med en driven hand fört fram sina budskap.
Det är berättelser – tror vi.
Vi tror också i vår tolkning –
att även om det ser ut som värsta kriget – finns det alltid små ljusglimtar:
ett hus som skyddar, människor som hjälper – eller varför inte en bara en höna som obekymrad, och enträget letar vidare efter en ny mask .
Att kunna se det lilla, vara tacksam och glädjas över det.”

Extra kul att Lars och hans hustru Ingela var på plats i Landskrona vid invigningen av utställningen.
– Stort grattis Lars!

Lars Agger fick motta välförtjänta applåder efter det att hans namn avslöjats som årets stipendiat.